CES och årets Sonybuzz

I januari gick än en gång hypade konsumentelektronikmässan CES av stapeln i Las Vegas. Med över 4500 företag som ställer ut och slåss om vår uppmärksamhet är det inte alltid helt enkelt att sålla agnarna från vetet. Här bjuder vi på några spaningar från CES – självklart har vi fokuserat lite extra på produkterna och nyheterna från Sony som det buzzades om lite extra i år!

Först och främst: för den som är oinsatt kan det kanske vara på sin plats med en kort introduktion till CES. CES är världens största konsumentelektronikmässa – det är här du ska vara om du vill dreggla över morgondagens tekniska möjligheter, försöka hänga med i svängarna och kanske till och med lära dig något nytt.

Begreppet ”konsumentelektronikmässa” blir dock något missvisande. I praktiken består deltagarna på mässan nämligen till största del av kavajklädda företagsrepresentanter från etablerade techbolag som till exempel Apple, Samsung, LG, Sony med flera.

På mässgolvet finns dock även gott om innovativa startups som hoppas på att i år ska bli året när deras produkter eller tjänster slår techvärlden med häpnad och så småningom även erövrar konsumternas hjärtan. För det är viktigt att poängtera: cool teknik kommer och går. Endast den som fyller ett konkret och funktionellt syfte tenderar dock att bestå.

Årets snackisar

Voice recognition

Som väntat buzzades det rejält om både Alexa och Google Assistant. Under årets CES stod det klart att techbolagen slåss om att visa upp alla produkter och funktioner som numera kan röststyras: från toalettens spolning till vattenkranar, soptunnor, speglar och bilens navigering – ett aldrig sinande spektrum. Många av de här funktionerna är förvisso efterlängtade och coola, men vän av integritet kan ändå inte låta bli att undra om vi verkligen vill ha röstigenkänning så nära inpå oss hela tiden? I vanlig ordning var dock inte integritetsaspekterna det som lockade fram det största medieintresset…

På tal om teknik tål det även att noteras att många av årets utställare och företag hade kunnat underlätta inbjudningarna till sina respektive event genom att exempelvis använda sig av magnetevents.se, som gör det lätt att hantera inbjudningar till kundevent helt digitalt och framförallt då att ta emot gästerna digitalt, och därmed rejält minska ner onödig väntetid. Magnetevents.se förenklar för användaren att skapa och hantera sitt event samt att skicka ut digitala inbjudningar och ta betalt för biljetter. Ett riktigt bra tips!

8K

Genast i början av CES gick Sony starkt ut med ett flertal produktnyheter: bland annat lanserades nya högtalare med tredimensionellt ljud, en trådlös skivspelare samt avslutningsvis två nya tv-modeller som bidrog till det mesta av buzzet: ZG9 och AG9.

De nördiga namnförkortningarna var dock inte vad som bidrog till upphetsningen – det stod istället den så kallade 8K-upplösning för. Det återstår att se huruvida Sony kommer att lyckas implementera konceptet framöver – merparten media som rapporterat från eventet tycks förvissa charmats av den hög upplösning, men i dagsläget kommer Sonys 8K-skärmar med en prislapp som långt ifrån lämpar sig för gemene man. Det ska inte tolkas som någon kritik mot Sony i sig, utan är snarare kännetecknande för hur teknikbranschens affärs- och produktutvecklingsprocesser som traditionellt sett alltid initialt riktar in sig på så kallade top tier-segment.

5G och V2X

Mycket av förhandssnacket inför årets upplaga av CES fokuserade – inte helt oväntat – på 5G, uppkopplade enheter, olead-skärmar och i vanlig ordning även robotar och AI. 5G och V2X (Vehicle-to-everything) stod för en hel del av uppmärksamheten i år. Uppkopplade, intelligenta enheter erbjuder många framtidsmöjligheter som att förebygga trafikolyckor, minska utsläpp och även kommunicera med andra uppkopplade fordon.

Här på sonystyle.se följer vi så klart fortsatt utvecklingen och produktnyheterna i år – bokmärk oss gärna så missar du inga uppdateringar från oss!