Satsa på reklamfilmer och speltrailers
Spelindustrin är en av de snabbast växande marknaderna just nu. Svenska spelutvecklare har varit särskilt bra på att hålla sig framme, och blivit mer eller mindre världsledande i mångas ögon. Den totala marknaden för spel på såväl konsoller (Playstation eller Xbox) och datorer omsätter enorma summor varje år, och det finns potentiellt sett otroliga vinster att hämta hem för den spelutvecklare som lyckas nå ut till tillräckligt många spelare.
Men en marknad med goda ekonomiska möjligheter är självklart också mycket konkurrensutsatt. Man kan inte förvänta sig att raka hem stora intäkter bara för att man har skapat och gett ut ett spel. Utvecklingskostnaderna för större spel är ofta mycket omfattande, och för att uppfylla spelets fulla vinstpotential behöver man locka till sig en stor mängd spelare. Vilket ibland kan kännas lättare sagt än gjort. Det krävs en hel del för att dra uppmärksamheten till sig i bruset.
Det är här marknadsföringsavdelningen på spelbolaget behöver se till att steppa upp sitt game. För att marknadsföra spel idag krävs det långt mer än bara några stillbilder från gameplay. De flesta stora spel idag marknadsförs med speltrailers och reklamfilmer som har minst lika hög produktionskvalitet som Hollywoods storfilmer. Du kan se olika exempel hos brikk på hur man kan arbeta med speltrailers för att maximera attraktionskraften på spelkonsumenterna.
Bra PR kräver tänkande utanför boxen – producera externt filmmaterial
Det kan också finnas anledning att ha ett kreativt förhållningssätt till vad som i grund och botten är reklam. Till exempel har Sony (som äger och utvecklar spelkonsolen Playstation) tagit fram en animerad serie om Messi som i sig är mycket sevärd men som också tjänar som PR för företagets fotbollsspel. Den kan tjäna som inspiration för många andra kring vad som är möjligt att göra inom ramen för marknadsföring. Glöm inte att PR kan göras för såväl ett enskilt spel som för hela spelutvecklarens totala katalog och varumärke.
Dagens spelare är mycket kräsna. Som spelutvecklare duger inget annat än att leverera en förstklassig spelupplevelse på alla plan. Det gäller att alla komponenter i spelet sitter på plats – teknik, musik, storytelling och grafik till exempel. Idag är utbudet på spelmarknaden så stort att spelare absolut inte nöjer sig med att spela vilket spel som helst. Om de ska lägga ned ett stort antal timmar av sitt liv på ett spel vill de ofta vara säkra redan på förhand att spelet är värt det. En speltrailer är ett perfekt sätt att övertyga om att en förstklassig spelupplevelse är att vänta.